De lezing van Pauline Michgelsen "Portret van Rusland"

Op donderdag 20 februari 2014 organiseert het Centre for Russian Studies de lezing van Pauline Michgelsen 'Portret van Rusland'.
Tijd: 20.00 uur
Locatie: Centre for Russian Studies, 2de verdieping Universiteitsbibliotheek, Broerstraat 4 9712 CP te Groningen.
Toegang: gratis

Gelieve aanmelden via t.mironava@rug.nl

In Portret van Rusland vertelt Pauline Michgelsen de Russische geschiedenis aan de hand van iconen, parsoena's, loebki, romantische en realistische portretten, huizenhoge standbeelden, verboden foto's en nog veel meer. De Russische beeldende kunst is tenslotte even onlosmakelijke met de algemene Russische geschiedenis verbonden als veldslagen, Oorlog en Vrede, revoluties, de Notenkraker, tsaren en Stalin. Een kunstwerk is geen geïsoleerd object, maar deel van een groter geheel, een langer verhaal, een bredere geschiedenis.

Pauline Michgelsen begon in 1982 met haar studie Russische taal- en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam en kwam in 1985 voor het eerst in Moskou. Tot die tijd interesseerde ze zich vooral voor avant-garde kunst - Kandinski, Malevitsj en de rest -, om ter plaatse te ontdekken dat er nog veel meer de moeite van het kijken waard was. En dat er talloze lijnen lopen die stromingen en stijlen even onzichtbaar als onherroepelijk verbinden.
Ze bezocht Rusland sindsdien nog tientallen malen, kwam er in ateliers, musea en kunstcentra, organiseerde tentoonstellingen, beheerde in Amsterdam een gastatelier voor kunstenaars uit de voormalige Sovjet-Unie en schrijft sinds 1985 over Russische kunst en cultuur. In 2013 bracht ze een deel van de vergaarde kennis bijeen in Portret van Rusland. Een kleine kunstgeschiedenis. Daarnaast werkt ze o.a. als tolk/vertaalster en taaldocente.

Over Portret van Rusland:
Een fantastische inleiding in de Russische kunstgeschiedenis, die des te aantrekkelijker is, omdat ze zo persoonlijk is”, aldus Dr. Sjeng Scheijen.
Prof. Dr. Ellen Rutten, hoogleraar Slavische Literatuur en Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, schrijft het boek voor aan de eerstejaars studenten Slavistiek.