Lezing 'Sovjetmusical films' - 27 maart 2014

Op donderdag 27 maart 2014 a.s. organiseert het Centre for Russian Studies de lezing 'Sovjetmusical films'.
De lezing zal plaatsvinden in het Centre for Russian Studies, 2de verdieping Universiteitsbibliotheek, Broerstraat 4 te Groningen om 20.00 uur.

Toegang: gratis
Data/Tijd: 27 maart 2014 om 20.00 uur
Gelieve aanmelden via t.mironava@rug.nl

‘Vrolijk vermaak is het laatste waar we aan denken bij het stalinisme.
Eerder aan opgelegde geestdrift van marcherende sportlieden tijdens even weinig aanstekelijke vieringen van de arbeid of de revolutie. Toch hebben miljoenen Russen zich in de jaren ’30 naar hartelust vermaakt met ‘muzikale filmkomedies’ als Vrolijke Jongens, Circus en Wolga-Wolga. Menig Rus die na de dood van Stalin geboren is, beschouwt ze als deel van de nationale indentiteit.
Onlangs zijn ze zelfs digitaal ingekleurd vertoond op de Russische televisie.
Ad van de Staaij, Oost-Europa-historicus, belicht op 27 maart van 20.00 tot 22.00 uur het genre van de sovjetmusicals met vele fragmenten en een Nederlandse verrassing.