Hartelijk gefeliciteerd, Melanie!

Melanie Rena (12) uit Groningen studeert Russisch in ons Centrum. Begin juni was zij zes dagen met haar moeder in Moskou. Ze nam er deel aan een internationale wedstrijd “Zhivaya  klassika” waarin klassieke Russische teksten werden voorgedragen, wereldwijd deden er meer dan twee en half miljoenen kinderen aan mee.

Melanie koos voor een deel uit het boek Peter de Grote van Alexej Tolstoi, waarin de Nederlandse periode van Peter de Grote wordt beschreven.  In Moskou kwam ze als beste van de drie Nederlandse deelnemers uit de bus, en van de 22 deelnemers die er uiteindelijk in de grote finale meededen werd zij vijfde.

Het doel van de wedstrijd is het  bevorderen  van het  lezen van literatuur bij kinderen. Dit om de belangstelling voor de Russische taal en de Russische cultuur bij kinderen van tweetalige gezinnen te trekken. Dit jaar was het de tweede keer dat er ook internationale wedstrijden in Rusland werden gehouden. De Russisch sprekende kinderen uit Nederland namen dit jaar voor het eerst deel aan de nationale en ook internationale wedstrijden.

Hartelijk gefeliciteerd, Melanie!