Kind van het Ereveld, 20 november 2014

Meer dan zestig jaar lang bleven kinderen van in Nederland begraven Sovjetsoldaten in onwetendheid over het lot van hun vaders. Totdat een Nederlander besloot hen te zoeken en erin slaagde hen na al die jaren te vertellen dat hun vader op het Russisch Ereveld in Leusden ligt.

Die Nederlander, Remco Reiding, is op 20 november onze gastspreker. Zijn enerverende zoektocht heeft hij beschreven in een boek, Kind van het Ereveld. In de woorden van Adriaan van Dis is zijn verhaal ‘een toonbeeld van empathie, doorzettingsvermogen en voorbeeldige journalistiek, maar vooral ook een daad van rechtvaardigheid’.

Remco Reiding (Amersfoort, 1976) werkte acht jaar als correspondent in Moskou. Hij werd genomineerd voor het Gouden Pennetje, tot ridder geslagen, onderscheiden door het Russische ministerie van defensie en beloond met de Rus Prix voor de bevordering van de betrekkingen tussen Nederland en Rusland op humanitair gebied.

Voor en na de lezing bestaat er ook de mogelijkheid het boek Kind van het Ereveld van de hand van Remco Reiding aan te schaffen voor €19,95.

Datum: donderdag 20 november 2014, 20:00
Plaats: Collegezaal, 4e verdieping Universiteitsbibliotheek Groningen, Broerstraat 4, 9712 CP  GRONINGEN
Toegang gratis

Foto's: Gijs Dragt