22 november 2018: Lezing Russische regisseurs Andrej Zvjagintsev en Aleksej German: een dubbelportret van de Russische art-house cinema onder Vladimir Poetin

Andrej Zvjagintsev (1964) geldt als een van Ruslands meest toonaangevende regisseurs, een echte “auteur” die met spraakmakende films zoals The Return (2003), Leviathan (2014) en Loveless  (2017) ook in het Westen naam heeft gemaakt. Aleksej German Jr. (1976) is bij ons minder bekend. Zijn films zijn impressionistisch, lijken geen politieke stellingname te bevatten en veronderstellen een hoge mate van bekendheid met Ruslands culturele en intellectuele geschiedenis. Zijn publiek vindt hij vooral in Rusland zelf. Juist omdat Zvjagintsev meer “westers” georiënteerd lijkt en German meer “oosters”, kan een vergelijking van hun beider oeuvre verhelderend werken. Wat hebben deze art-house regisseurs over Rusland te melden en, meer in het bijzonder, over de staat van de serieuze film in een land waarin de autoriteiten zich weer intensief met deze kunstvorm zijn gaan bemoeien?

Over de spreker
Otto Boele, doceert Russische literatuur en film aan de universiteit van Leiden. Hij publiceert regelmatig in vaktijdschriften zoals The New Literary Observer, Russian Literature en de Soviet and Post-Soviet Review. Voor het filmmuseum in Amsterdam, het Leidse Filmfestival en HOVO Utrecht heeft hij meerdere filmcursussen verzorgd. Hij is editor van Kinokultura (New Russian Cinema) en lid van de editorial board van Studies in Russian and Soviet Cinema.

Locatie: Centre for Russian Studies, Universiteitsbibliotheek, tweede verdieping, Broerstraat4, 9712 CP Groningen
Datum/Tijd: donderdag 22 november 2018 om 20.00 uur
Toegang: gratis
Voertaal: Nederlands