Gezamenlijk project RUG en Universiteit Tver start met multimediawedstrijd

De komende maanden onderzoeken de Faculteit der Letteren, het Centre for Russian Studies en de Russische Universiteit van Tver de mogelijkheden tot samenwerking. De samenwerking tussen de twee universiteiten zal zich voornamelijk richten op het geven van Russisch. Start van de activiteiten is een multimediawedstrijd, waarin de RUG scholieren uitdaagt om hun beeld van Rusland digitaal vorm te geven.

Jouw Rusland
De Rijksuniversiteit Groningen nodigt scholieren uit de provincies Groningen, Drenthe en Friesland uit om een multimediapresentatie te maken over hun beeld van Rusland. Dit kan van alles zijn: filmpje, clip, stop-motion of animatie, een digitale strip, een lied, rap of gedicht, een collage van beeld en/of geluid, een muziekstuk, een game, een app, een prezi, powerpoint-presentatie – als het maar multimediaal is. De leerlingen wordt gevraagd hun fantasie de vrije loop te laten: grappig of serieus, strak of kleurrijk, een verhaaltje of iets abstracts, historisch of actueel, cultuur of natuur - zolang het maar over Rusland gaat.

Week van de Russische Taal
In de week van 25 november komt er een delegatie uit Tver naar Groningen en wordt in Groningen de Week van de Russische Taal gehouden. Docenten uit Tver geven dan workshops voor geïnteresseerden in de Russische taal. Ook zullen er evenementen worden georganiseerd voor een groter publiek, dat op deze manier opnieuw zal kennismaken met het “Russische gezicht” van de universiteit en de Faculteit der Letteren.

Tver
De stad Tver telt ongeveer 400.00 inwoners en ligt zo’n 165 kilometer ten noordwesten van Moskou, aan de oevers van de Wolga en aan de doorgaande weg van Moskou naar Sint-Petersburg. Parallel aan de wedstrijd in Nederland, worden in Tver en omgeving ook wedstrijden voor jongeren gehouden, maar dan met Nederlandse onderwerpen.

Meer informatie
Inzendingen voor Jouw Rusland zijn welkom tot en met 20 november 2013. Meer informatie is te vinden op http://www.let.rug.nl/jouw_rusland of op te vragen bij dr. H.P. Houtzagers, h.p.houtzagers@rug.nl