Filmvertoning 'Stemmen uit de toendra - De laatste der Joekagieren', 27 november 2014

Vertoning van de documentaire van Edwin Trommelen en Paul Enkelaar over een inheems nomadenvolk in Noordoost-Siberië dat in zijn bestaan wordt bedreigd.

In de Russische deelrepubliek Sacha (Jakoetië), boven de poolcirkel, wonen de Toendra-Joekagieren, een nomadenvolk van rendierhouders. Slecht 63 van hen spreken nog Joekagiers. De aan de Universiteit van Amsterdam verbonden taalkundige Cecilia Odé bezoekt met een zekere regelmaat de Joekagieren om hun taal vast te leggen en te bewaren voor het nageslacht.

Cecilia Odé is een wetenschappelijk onderzoekster die zich met hart en ziel inzet om de verdwijnende taal en cultuur van de Joekagieren vast te leggen. Door Cecilia tijdens haar werk te volgen toont de film de voor westerlingen volstrekt onbekende levenswijze van de Joekagieren in de bittere kou; zijn er ontroerende momenten zoals de met overgave zingende oudjes en de circa dertig kinderen op school die met zeer beperkt lesmateriaal de taal leren. Dat allemaal tegen de achtergrond van de ijskoude toendra, met rendierkuddes, lasso’s en nomadententen aan een bevroren meer.
Maar de sterkste troef voor deze film is de hartverwarmende vriendschap die Cecilia door de jaren heen met de Joekagieren heeft opgebouwd. Die vriendschap maakt het mogelijk om op ongedwongen manier de gemeenschap binnen te komen en een portret te schetsen van de Joekagieren in het verre Siberië, om hun traditionele levenswijze te laten zien, om met ze te praten over het verdwijnen van hun cultuur en over hun inspanningen om te redden wat er nog te redden valt.

De film wordt ingeleid door Cecilia Odé, die na afloop  vragen kan beantwoorden.

Datum: donderdag 27 november 2014, 19:30
Plaats: Centre for Russian Studies, 2e verdieping Universiteitsbibliotheek Groningen, Broerstraat 4, 9712 CP  GRONINGEN
Toegang gratis